Todd Strasser
VAL
Kaj sproži nedolžno vprašanje učenke pri uri zgodovine, kako so lahko ljudje dopustili, da so se v imenu nacizma dogajale takšne strahote.
Prizadeven učitelj poskuša z nedolžnim poskusom pojasniti logiko in način mišljenja v nacistični Nemčiji. Poskuša jim predstaviti, kaj je kolektivni duh, kaj pomeni biti skupaj, sodelovati. Dijakom pove, da bodo govorili o disciplini in jih prične učiti ravne drže, načina odgovarjanja na vprašanja in novih pravil ( VDISCIPLINI JE MOČ). Dijaki začutijo nekaj posebnega- povezanost. Eksperiment je poimenovan z Val in ta val postaja vse močnejši. Ni več najslabših in najboljših, vsi so na istem. Večina je navdušena, le posamezniki čutijo nelagodje in odpor.
Naredijo se članske izkaznice
Nato se zgodi, da je pretepen judovski deček, na določen del tribune na nogometni tekmi smejo samo člani Vala, začne se nasilno novačenje novih članov. Če nisi z nami si proti nam. prijateljstva se razdrejo, ljubezni propadejo. Nastopi čas nasilništva in enoumja. Osebne svobode ni več.
Profesor sprva misli, da situacijo kot vodja povsem obvladuje. Želi jih naučiti pomembne lekcije v življenju, v resnici pa poskus postane nevaren in ga mora čim prej zaključiti.
Na zborovanju Vala jim predstavi njihovega idejnega vodjo, HITLERJA in v kakšne grozote jih bo popeljal. Učenci se soočijo sami s seboj. Začutijo, da so se prepustili »nečemu« in da niso več svobodni ljudje, da so kot ljudje v nacistični Nemčiji.
Nacizem ni preteklost, ni nekaj kar se ne more ponoviti, nastane lahko v vsakem okolju in pri vsakem človeku, če se le uporabi pravilne metode.
Metka Hudournik